Hvad er livet uden garn !

Hvad er livet uden garn !

Sider

søndag den 18. november 2012

Jeg er blevet udfordret......

Jeg plejer ikke at ville være med til sådan noget "spam" eller hvad man skal kalde det
men denne er her da meget sød.
.. og hvis der er nogen imellem mine læserer der vil tage udfordringen op ville det da være sjovt.
Jeg vil ikke vælge nogen bestemt.
Jeg er blevet udfordret af Tulle Monsemor
som hækler de sødste små og sjove dyr, er en knag til computer, har ikke altid haft det nemt med livet
men formår alligevel at være positiv og hele tiden se fremad og ikke tilbage.
 
 
Hvad ville du være da du var lille.
Vidste vist ikke hvad jeg ville men jeg havde en stor udlængsel men vidste ikke til hvad.
Som ung vidste jeg vist heller ikke hvad jeg ville men i bagspejlet kan jeg godt se at det skulle ha´ været den kreative vej.
Jeg kommer fra et lille samfund og er opdraget efter visen ”Flyv ikke højere end vingerne bær´ ” og det er jo ikke særlig befordrende for kreativitet. I skolen havde jeg en håndarbejdslærer som ødelagde al interesse for håndarbejde … det mente hun ikke jeg duede til .. jeg fik altid kritik, så I kan tro jeg svedte tran i de timer.
Men i Ungdomsskolen blev jeg lokket til at starte på et sykursus og det blev min redning. En lærer "så" mig på en helt anden måde og jeg fik masser af ros. En hel ny verden åbnede sig for mig.
Min mor havde vist gerne set mig i en bank men det vidste jeg i hvert fald at jeg ikke skulle … efter Realskolen kunne jeg ikke få luft i det lille snævre samfund og flyttede til Esbjerg som ”ung pige i huset”
Fik bagefter arbejde på en systue men det var jo ikke det jeg ville. … jeg evnede bare ikke selv at gøre noget ved det. .. bagefter fik jeg arbejde på en møbelfabrik som tilskærer .. det lugtede da lidt af stof og saks – mødte min mand og ja så kørte livet bare der ud af.
Fik mine to skønne døtre og ja, så skulle der jo en fast indtægt til og jeg endte i rigtig mange år på en fabrik. Jeg syede og strikkede til pigerne og mig selv og en overgang syede jeg også børnetøj på bestilling.
Men inderst inde havde jeg jo stadig ambitioner på mine egne vegne og har altid sagt til pigerne at de skulle sørge for at få en uddannelse .. og heldigvis har de hørt efter.
Som godt 40-årig fik jeg pludselig nok, jeg rent ud sagt hadede mit job. Det sammen fabriks arbejde dag ud og dag ind.
Jeg tog orlov, var heldig at få voksenlærling tilskud og tog uddannelsen som Teknisk assistent (det der i dag hedder Teknisk Designer) Det er det bedste jeg nogensinde har gjort bortset fra at få mine piger
…. det er aldrig for sent at ta´ en uddannelse !
Jeg kan ikke sige at det skulle jeg ha´ gjort for længe siden, det passede nok ikke ind i mit liv før, men jeg ville ønske at jeg havde haft nogle forældre der havde skubbet til mig og havde haft bare lidt ambitioner på mine vegne. Men sådan var det ikke og det har jeg så forsøgt at gøre anderledes overfor mine egne piger.
Hvad er du i dag
Som skrevet, Teknisk assistent i en mellemstor produktionsfirma. Jeg tegner i 2 og 3D – laver brugsanvisninger – reservedelslister og ditto tegninger og en masse andet… jeg er nok afdelingens blægsprutte. Jeg er glad for mit arbejde men syntes måske nok at det tager al for meget af min fritid ;o)
Hvor vil du helst rejse hen
Ja lige nu skal jeg til Thailand om 1,5 uge.
Men ellers er jeg åben for alt … jeg kan rigtig godt li´ storbysferier. Badeferier er osse ok – men gider ikke det med at ligge på en strand en hel dag … så ingen charterferie til mig. Jeg har det bedst med at være min egen rejseleder.
Pigerne har lært os at købe en flybillet og leje en lejlighed og så ellers tage ud på egen hånd. Det har givet os en masse skønne oplevelser.
Hvor ser du dig selv om 5 år
Om 5 år har jeg en ide om at lægge mit liv helt om.
Om 5 år er jeg nok gået på efterløn og så har vi snakket om at sælge huset – flytte til østkysten (pigerne mener østkysten på Sjælland, min mand mener nok den her i Jylland ;o) - bo til leje og bruge pengene på en større båd og så ellers nyde livet. Den varer jo ikke evig.
Så bliver der osse bedre tid til børn og børnebørn ....
Og så vil jeg dyrke alle mine hobbys – måske frivillig hjælper i en Genbrugsbutik, selv om min mand siger det er farligt. Han er bange for jeg tager det alt sammen med hjem ;o)
… og så skal vi være i vores dejlige hus i Sverige i laaaaaange perioder af gangen
Rød eller hvid
Mest til rødvin
Sommer eller vinter
Her i Danmark er det absolut sommer – de her mørke våde danske vintre er der ikke meget ved.
Havet eller skoven
Begge dele… Hver ting til sin tid
Hiphop eller danseband
Er næsten til at musik – alt efter humør – dog ikke Metal eller Richard Ragnvald og ham der Hintersee - uhf
Hvad gør dig ked af det
Når mine piger er kede af det… og når jeg syntes at livet ikke er retfærdig over for dem
Men ellers skal der meget til at gøre mig ked af det … jeg kan blive skuffet, vred og ærgerlig men sjældent ked af det.
Hvad vil du gerne blive til
Jeg tror ikke jeg vil ændre så meget   ….  
Jeg vil gerne blive bedre til at lade være med at ha´ alt for mange projekter i gang på en gang men det er nok ønsketænkning ;o)
Det bedste jeg ved
… er glæden ved at vide at jeg har verdens dejligste døtre – at ha den store lykke at jeg må være med i deres liv … at være en del af deres glæder og sorger
….er at lave et eller andet kreativt … lege med en ny ide´ til et nyt projekt.. .
… og livet i særdeleshed.
 

6 kommentarer:

  1. Spændende at læse om andres drømme og ønsker, og hvad der bliver tilnoget, tak for det :-)

    SvarSlet
  2. Tusinde tak fordi du tog udfordringen op - det var så dejligt at få et ekstra kig ind i dit liv.
    Hvor er det flot at du tog den uddannelse som 40 årig - det giver stof til eftertanke..
    Kan godt forstå du glæder dig til efterlønnen og alle de muligheder det åbner - 5 år.. det er jo lige om lidt ;)
    Keep on strikking ;)

    SvarSlet
  3. Det er aldrig for sent at tage en uddannelse. D 24 juni for 4,5 år siden kl 8.30 var jeg oppe til eksamen og blev færdig som pædagog. Det var min 40 års fødselsdag så jeg blev med rette 40 og færdig på den fede måde. 2 år senere blev jeg færdig som merit lærer med linie fag i dansk og billedkunst. Det er dog pædagog jobbet der trækker mest. Og jeg arbejder som hjemmevejleder for senhjerneskadet. Det m lærer uddannelsen var bare noget jeg MÅTTE gennemføre.

    Kh

    Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har SÅ meget respekt for at I tog springet og gennemførte - det er flot!
      Ha ha, kan godt lide den med 40 og færdig på den fede måde ;)

      Slet
    2. Jeg fortæller det osse så tit som muligt... simpelthen for at fortælle at det altså godt kan lade sig gøre.
      Jeg troede at jeg var sådan lidt smådum når det var så mange år siden jeg havde gået i skole og bl.a haft matematik men det viste sig at i løbet af en måndestid var jeg helt på linie med de unge.... så bare kom an alle I der tøver.
      Rigtig sjovt at gå på teknisk skole med nogen i samme alder som mine egne børn. De var virkelig så søde.

      Slet