mandag den 19. november 2012

Måske .. måske ikke strikke/hækle


Jeg fik i dag mail fra Lone som skrev :
Da jeg i dec. 2011 skulle flyve til Rom, skrev jeg til SAS på deres chat
og spurgte, om jeg måtte tage mit hæklearbejde med i flyet. De sagde
straks ja. Jeg gemte og printede deres svar og lagde det i min
hæklepose, så jeg havde det med. Men Thai kan jo have andre regler.

Nu blev jeg nysgerrig.
Via CPH´s hjemmeside fandt jeg et link til Trafikstyrelsen og videre til Flypassager.dk
Her søgte jeg på strikkepinde og fandt følgende:


Spidse genstande
Du må ikke medbringe knive, sakse, barberblade, hobbyknive eller andre spidse genstande i håndbagagen. Eneste undtagelser er en ikke-låsbar foldekniv med en bladlængde på maksimalt 6 centimeter og en saks, hvis bladlængden målt fra omdrejningspunktet er under 6 cm.
Sprøjter/kanyler (fx sprøjter til diabetikere) kan normalt medtages. Det er dog klogt at medbringe en lægeerklæring, især hvis der er tale om lange kanyler (fx til intermuskulær injektion).
Strikkepinde af metal eller træ må normalt gerne medbringes, men spørg for en sikkerheds skyld din afrejselufthavn, inden du checker bagagen ind.


Ah-haaa. Så jeg sendte en mail til CPH og spurgte til hvordan reglerne egentlig var og hvorfor man fik så mange forskellige svar, alt efter selskab. Her er svaret:

Tak for henvendelsen til Københavns Lufthavne A/S
Der er flere typer af strikkepinde, nogle er af sådan en karakter, at de vil blive afvist, andre skal vurderes. Vurderingen fortages i hvert enkelt tilfælde af sikkerhedspersonalet i sikkerhedskontrollerne. Selvom der gives tilladelse til at medbringe strikkepindene i håndbagagen ved afrejse fra Danmark, er det ikke sikkert at de må medbringes ved skift af fly.
Reglerne for at medbringe strikkepinde er ikke ens i alle lande, i nogle lande bliver alle strikkepinde afvist.
Vi anbefaler derfor altid, at strikkepinde pakkes ned i den indskrevne bagage, idet vi ikke kan give en garanti for, at strikkepindene ikke kan blive afvist på et tidspunkt under rejsen.


jaa så er det at man ikke liiige blev helt så meget klogere.
Når hun skriver ”… flere typer af strikkepinde, nogle er af sådan en karakter, at de vil blive afvist…” hvad antyder hun så … tykkelse og længde måske – må man så ha´ strømpepinde med eller hva´?

Det er åbenbart stadig sikkerhedspersonalet der skal vurderer.
Det syntes jeg ikke er rigtig.
Det vil sige at vi kan være to personer der går igennem sikkerhedstjek i hver i sin bane og bliver vurderet forskelligt.
Jeg tror jeg vil sende et brev og be´ om et svar .... jeg mangler ligesom "den røde tråd" 
De vil nok syntes det er en bagatel, særlig dem der ikke strikker… men ærlig talt, ik ?
Min konklusion må være at når man må ha´ en saks med der har en længde op til 6 cm
må man også ha´ en hæklenål med i samme længde fra skaftet.
Jeg har lige det problem at vi skal skifte i Bangkok og tror måske nok ikke at jeg får lov at ta´ hæklenålen med videre, men så tager jeg to af mine gamle med – en til udrejsen og én i kuffeten til returrejsen
Det ska´ ski´ prøves.

10 kommentarer:

  1. Nu har jeg ikke været i Bangkok, men en dejlig ferie til Gran Canaria blev det til. Jeg fik omtrendt samme svar, da jeg spurgte. Men min hæklepind fik lov at komme med, både frem og tilbage. Så mit råd er, tag de billige med i flyveren og gem de gode i kufferten ;)
    Og god tur :)

    SvarSlet
  2. Jeg har haft bambus strikkepinde med til både Vietnam og Kina og flere andre steder uden een eneste kommentar. Til USA vil jeg nok betænke mig, de er så strikse er min erfaring. God tur

    SvarSlet
  3. Jeg elsker når nogen borer sig ned i en sag, dte er da klart, det bør være det samme. Generelt kan jeg ikke se at vores "værktøj" er farligere end en kuglepen.

    Jeg har haft held med træ/bambus til Prag, Tyrkiet og Nice.

    SvarSlet
  4. Det vil være rigtig fint med et klart svar - for min skræk er at få pindene konfiskeret, så man ikke kan komme videre med strikkeriet ..
    Indtil nu har jeg ikke haft problemer med at få strik med på flyet - men hvem ved hvornår det lige pludselig vurderes, at nu må de ikke komme med.
    hilsen Mona

    SvarSlet
  5. Det er da noget pjat, at man ikke kan få et ordentligt svar på et simpelt spørgsmål. Så må de da lave en planche med billeder over hvilke pinde der er tilladte og hvilke der ikke er, eller hvis de ikke gider det forbyde alle pinde. Det er urimeligt at det skal være en skønssag og man så ikke kan få at vide, hvad de vurderer efter.
    Ja det er da en bagatel, men på den anden side, hvis man skal sidde i et fly i mange timer, hvor strik er en oplagt mulighed, hvorfor så gå glip af det, hvis det kan undgås.

    SvarSlet
  6. Kære Irene, især strømpepinde må anses som agressive, for der er jo hele fem der kan angribe på en gang :) Herligt at du går i kødet på dem, så må de da for pokker snart lave nogle overordnede regler for den slags. Lad os høre hvis der sker nyt.

    SvarSlet
  7. Tjah, jeg ved ikke om vi blev klogere, men du skal da ha tak for forsøget ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er såmænd ikke slut endnu. Så nem slipper de ikke. Jeg har sat et brev sammen til Styrelsen og nu er det så spændende med svaret. Det mindste vi kan kræve er vel ensrettede regler. Så jeg vender tilbage.

      Slet
  8. Dejligt at der er nogen der vil tage det på sig at finde vej i det her rod - jeg håber du får hæklet :)

    SvarSlet
  9. Grav endelig videre, vil vil have klare regler :)
    Når jeg rejser til USA har jeg træ/bambus hæklenål eller rundpind med i flyet, det er gået igennem hver gang. Jeg har dog ekstra par i den indtjekkede kuffert, tænk hvis nu nogle følte sig truet af Tante H`s værktøj og tog det ;)

    SvarSlet