Hvad er livet uden garn !

Hvad er livet uden garn !

Sider

mandag den 27. januar 2014

Hjælp til garnvalg søges !


Jeg har tænkt at strikke denne her.
Det er en opskrift fra MbyM , et svensk blad
.
Garnet den er strikket i, er noget der hedder
"Bergere de France Magic+"
50% acryl / 50% uld
Garn man vist ikke kan få her i DK og jeg er heller ikke så vild med acryl

Jeg kan læse på Facebook
at andre har strikket den i Alaska fra Droops
men den har jeg ikke så go´ erfaring med.
Islænderen jeg strikkede til datteren
fnuller rigtig meget, det er jo ikke særlig pænt.

Hvad med garn fra Garnudsalg..

måske Højlandsulden med en følgetråd,
eller måske dobbelt Højlandsuld

.. der er jo mange kvaliteter
dobbelt Blackhill Uld/bomuld vil måske osse være fin..

Er der nogen af jer der har erfaring med
hvilke type garner der gir´
16m = 10 cm 
(sådan ca deromkring)
P 5,5

Det skal være alm strikkefasthed, ikke løst.

Jeg ved godt jeg skal være færdig med trøjen til manden først
men det er jo ingen skade at være på forkant med et nyt projekt, vel ;o)

21 kommentarer:

  1. Jeg har en poncho på mine pinde,2 tråde supersoft fra Garnudsalg,pind 5,5 har jeg 18 masker ,og ellers kan du nemt omregne strikkefasthed.Divider DIN strikkefasthed med opskriftens,så får du en faktor som du så x med det antal masker du skal slå op iflg opskrift,husk også evt ændringer i højde x på samme måde ,sørme en fed poncho :))

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder rigtig .. tak for det. Super Soft har jeg strikket med før, men kun med en tråd

      Slet
  2. jeg har god erfaring med 2 tråde højlandsuld. Har bl.a. strikket ponchoen Ella i det garn, + Aran sweateren fra samme bog. Det egner sig fint hvor snoninger skal træde frem, og garnet samler sig flot efter vask. I øvrigt er det også flot med 1 tråd højlandsuld og en tråd Blackhill silk mohair - det giver en mere blød og mohairagtig overflade. Lige nu strikker jeg i shetlandsuld fra frujensens unikum - det er til høstjakken. Det strikker jeg sammen med højlandsuld og silk mohair. Man kunne vælge enten at strikke det sammen med højlandsuld eller silk mohair, hvis det skal være på pind 5.5 . Det er (endnu) en flot model, du har fundet :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder rigtig godt , jeg havde osse tænkt på at bruge en mohair ... Tænke tænke ...

      Slet
  3. Hej Irene
    Jeg tænker på NEPAL fra drops ville det være et bud måske ? Jeg har selv brugt Nepal meget og med gode resultater :)
    God aften :)
    Elisabeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, så tør jeg måske nok prøve det

      Slet
  4. Alaska fra Drops 'fnulrer' meget ved brug og er efter min mening ikke pengene værd
    Hilsen Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, det strikker jeg heller ikke mere af

      Slet
  5. Jeg har også "hørt" at mange ville vælge Nepal til den . Den er i øvrigt fantastisk flot :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder som et godt alternativ. Tror jeg vil kikke lidt nærmere på det...

      Slet
  6. Nej, hvor er den flot! Jeg har længe overvejet Tempelblomst, men den her vil jeg da meget hellere strikke. Hvilket nr. af MbyM er den fra?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan jeg da godt forstå :o) .. Det er nr 2 fra 2012

      Slet
  7. Jeg er ved at strikke en poncho i Garn de Luxe fra Rasmilla. Den er super flot i farven med flotte meleringer. God fornøjelse :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh ja ... sikke mange muligheder 😃

      Slet
  8. Jeg vil foreslå 1 tråd højlandsuld og 1 tråd alpaca fra garnstudio. Ikke lace, men den anden der løber 160 meter pr. 50 gram. Det er en lækker og lidt tykkere kombination end 2 tråde højlandsuld.
    Nepal er også en mulighed, men jeg synes godt om det spil og den lethed der bliver ved at anvende to tynde tråde frem for en tyk tråd.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror jeg vil holde mig til to tråde Højland pga snoningerne. Alpace er rigtig lækker sammen med den anden men i det her tilfælde skal snoningerne står lidt mere "ren"

      Slet
  9. Ja, det er en rigtig flot model. Jeg har selv strikket den - men desværre i for tykt garn - Nepal. Det gjorde, at den blev lidt 'klumpet'. Hvis jeg skulle lave den igen ville jeg vælge to tråde Højlands soft eller tilsvarende. Jeg tror, det vil falde pænere end Nepal. Jeg ville også undlade Kid Mohair for derved at få snoningerne til at st skarpere/renere. Blot min mening. Den kan være lidt 'drøj' at komme igennem i starten ( 400 masker ) men den bliver jo hurtigt smallere efterhånden som man kommer op i mønsteret. I øvrigt strikkede jeg min på rundpind lige fra start. Den findes også i mange udgaver på Ravelry - søg under '396' - til inspiration. Held og lykke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den konklusion er jeg også kommet til, så en magen til strikket i et lidt for tykt tung garn, den var ikke pæn. Ærgeligt når man har gjort det store arbejde.
      Jeg tror jeg holder mig til to tråde Højland.

      Slet
  10. Kender du http://eu.deramores.com/knitting-yarn

    SvarSlet
  11. Ikke en piv forstand på garn, men hold op hvor er den flot!

    SvarSlet
  12. hvor kan jeg finde den bladet eller opskrift? som jeg vil gerne prøve strikker den tøj..

    SvarSlet